Eerder in deze serie gaven we een introductie over de dienstverlening van een NOC en de algemene voordelen die hiermee samenhangen. In deze nieuwe blogpost gaan we dieper in op de operationele voordelen voor bedrijven als ze kiezen voor NOC as a Service (NaaS).
IT-medewerkers met kennis en vaardigheden op het gebied van netwerkbeheer bestaan in verschillende soorten en smaken. Een NOC medewerker moet over andere eigenschappen en kwalificaties beschikken dan een netwerk engineer. Een NOC medewerker vindt het heerlijk om alles onder controle te houden en te voorkomen dat een incident optreedt. Hij houdt graag alle parameters in de gaten, zodat hij tijdig kan voorkomen dat er een incident ontstaat. Mocht er toch een incident ontstaan, dan zal hij met alle plezier de problemen oplossen. Of hij schakelt met net zo veel werkplezier een of meerdere andere personen in die het incident oplossen.
Talent maakt het verschil
Een NOC medewerker doorloopt zijn eigen carrièrepad. Talent is schaars en een NOC medewerker zoekt uitdaging. De omvang van een inhouse NOC wordt beperkt door de omvang van de organisatie waarvoor het ondersteuning biedt. Een NaaS heeft deze beperking niet. Binnen een NaaS heeft een NOC operator meer mogelijkheden tot ontwikkeling, afwisseling, specialisatie en doorgroeien. Het voordeel voor de klant? Het NOC as a Service heeft meer klantgerichte, gemotiveerde en gespecialiseerde netwerk operators in dienst.
Zoals aangegeven is de NOC operator een specifieke IT-er. Natuurlijk kun je ook een team van netwerk engineers NOC taken laten uitvoeren. Maar dat gaat ten koste wat de netwerk engineers eigenlijk zouden moeten doen. Bedrijven die kiezen voor een NaaS kunnen de netwerk engineers laten doen waarvoor ze zijn aangenomen. Dat verhoogt het werkplezier en de productiviteit onder netwerk engineers. Het zorgt er ook voor dat netwerk engineers langer bij hun werkgever blijven.
Downtime reductie
Een NOC as a Service is altijd beschikbaar en beschikt over genoeg expertise om incidenten te voorkomen. De medewerkers hebben een realtime totaaloverzicht van het netwerk. Zonder NOC is het monitoren van een netwerk een stuk lastiger en het wordt zo al snel een bijzaak. Als er dan een probleem optreedt, moet de organisatie plotseling tijd en resources vrijmaken om het ontstane incident (reactief) op te lossen. De downtime is daardoor vrijwel altijd (veel) langer dan met een NOC het geval is. In het NOC zal het probleem dat mogelijk downtime veroorzaakt al gesignaleerd en verholpen zijn, waardoor er van downtime überhaupt geen sprake is.
Ruis versus informatie
Het monitoren van een netwerk en alle componenten van een netwerk is een vak op zich. NOC medewerkers gebruiken tools om hun monitoringsactiviteiten uit te voeren. Om deze tools goed te kunnen gebruiken, is de nodige kennis vereist. Elk bedrijf kan monitoringtools voor hun netwerken aanschaffen. Maar vaak hebben ze niet de juiste kennis in huis om deze tools goed te gebruiken. Want hoewel tooling kan zorgen voor een gedeeltelijke automatisering van de monitoring en meldingen genereert, betekent dat niet dat ook effectief ingegrepen kan worden.
In de praktijk zien we namelijk dat complexe infrastructuren met veel netwerkcomponenten ook complex zijn om te monitoren. Monitoring bij storingen kan al snel leiden tot een flinke hoeveelheid alerts waarbij de medewerker het eigenlijke probleem niet meer kan vaststellen. De vele alerts veroorzaken dus een flinke hoeveelheid ruis waardoor het heel lastig is om op de juiste acties op touw te zetten. Een professionele NOC operator is bekend met de juiste monitoringtools en weet hoe hij deze moet inzetten om in dit soort situaties zin en onzin van elkaar te scheiden. Hij is in staat om de benodigde informatie te achterhalen en de juiste actie in gang te zetten om zo het probleem op te lossen.